JÁVAI TÁNCOK

Az ősi színpompás hagyomány elevenen él és hatja át az indonéz emberek minden napját. A szigetvilág hindu múltja ma is élő, a Rámájána és Mahábháráta elbeszélő költeményei az indonéz kulturális örökség központi magját alkotják. A szigeteken rengeteg táncstílus és ritmus öröklődik, több változatban és színben, mint amennyi nyelv és dialektus van.

Közép-Jáva elsősorban udvari táncairól ismert, melyeket különleges alkalmakkor az uralkodói palotákban adnak elő. Apró, érzékeny tánclépések, tekintetfordítások, összetett kézmozdulatok jellemzik. Ismert közép-jávai táncfajták: srimpi, bedoyo, golek. A derékra kötött sampurral táncolják. Harci mozdulatokat imitálva használják a hullámos pengéjű kerist (jávai tőrt), vagy íjat. Fontos szerepe van a kéz- és fejmozdulatoknak, melyek révén érthetőbbé válik a történet és a karakter jelleme. A finom mozdulatok, kecses kéztartások elsajátítása rendkívüli koncentrációt, kifinomult mozgáskultúrát és szigorú fegyelmet igényel.

Tari Sari Kusumo

A golek táncstílus egyik alapkoreográfiája. A tánc címe lefordítva a virág esszenciáját jelenti. A virág, mint a szerelem ősi jelképe ill. a világmindenség szimbóluma a női tánc mozdulatainak lassú szépségében nyilvánul meg.

Golek Ayun-Ayun

A mindenkori Szultán születésnapjára rendezett ünnepségek alkalmával, ill. szultánná avatásának évfordulóján az úgynevezett Keratonban (szultáni palotában) táncolt udvari tánc a XII. századból.

Tari Pujanggan

Kelet-Jávai maszkos tánc. A harcos a jellemének megfelelő maszkot visel. A táncos a maszkot szíjba harapva tartja az arca előtt és kelti életre, mozdulataival készül a csatára. A krisz - jávai tőr - fontos tartozéka a kosztümnek.

Tari Merak

A tánc a pávák finom mozdulatait, tollászkodását mutatja be csodálatos kosztümben.

BALINÉZ TÁNCOK

A balinéz táncok a turisták örök kedvencei. A kecses mozdulatok és kifejező tekintetek már gyerekkorban beivódnak a kicsikbe, akik a táncművészet apró titkait különböző táncstúdiókban (sanggar) igyekeznek ellesni a mesterektől és híres táncosnőktől. A táncelőadások két legnépszerűbb darabja a Barong-Rangda (a jó és a rossz küzdelméről szól), vagy krisztánc, valamint a sanghjang nevű transztáncból kialakult kecak (a kórus által körbevett és transzba esett médium az istenekkel vagy az ősökkel létesít kapcsolatot). A fentiek mellett leggyakrabban még a legong (a nőiesség és kecsesség tánca "isteni nimfákkal") látható a balinéz porondokon.

A Balinéz táncok és zenék legtöbbje része a balinéz hindu szertartásoknak. A balinéz hindu emberek a zenén és a különböző táncokon keresztül lépnek kapcsolatba isteneikkel, tiszteletüket kifejezve üdvözlik az isteni világot, dimenziókat megteremtve az előadásokon, a templomokban, szertartásokon.

Tari Panyembrama

Üdvözlő tánc Bali szigetéről. A szigetre érkező vendégek iránti tiszteletüket fejezik ki a táncosok, bemutatva a Bali kultúra szépségét és kifinomultságát. A fiatal lányok, hölgyek virágkosárral a kezükben táncolnak, majd szirmokat hintenek a köszöntött vendégeknek.

Panji Semirang

A lány férfinak öltözve keresi kedvesét Raden Indu Kertapati-t. A tánc az ő vándorlását meséli el.

Tari Joged

A Joged a csábítás játéka. A női táncosok táncra hívják a férfi közönségek Bali szigetén. Eredetileg különböző népünnepélyekkor táncolták, bambusz hangszerekből álló gamelán kísérettel - a sikeres és bőséges rizsaratást követő ünneplés alkalmával. Joged ősi, termékenységi rítusokhoz kapcsolódó mozdulatokból álló modern tánc, szórakoztató célzatú átirata.

SZUMÁTRAI ÉS SZUNDANÉZ TÁNCOK

Tari Piring

A nyugat-szumátrai minangkabau népcsoport legismertebb tánca. Az eleven és dinamikus tányéros tánc a földművesek örömét és háláját jeleníti meg, melyet a bő termés, a sikeres betakarítás során éreznek.

Tari Jaipongan

A jaipongan eredete az indonéz “lakodalmas”: a jellegzetesen erős dobszóval és szerelmes szövegű dalokkal kísért tánc az esküvők hevében ott sem szokatlan erotikus elemeket is tartalmaz – persze csak muszlim módra, nagyon finoman.